"

9 Fakta Gila Sepanjang Euro 2020. Semalam baru saja berakhirnya kejohanan Euro 2020 yang menyaksikan Itali menang bergaya keatas pasukan England. Buat yang tak tahu, sebenarnya Euro 2020 sepatutnya berlangsung pada tahun 2020 namun disebabkan oleh pandemik covid 19, kejohanan ini ditunda ke tahun 2021. Seppanjang kejohanan juga menyaksikan banyak fakta menarik berjaya direkodkan. Berikut merupakan 9 Fakta Gila Sepanjang Euro 2020, memang salah satu kejohanan Euro yang akan diingati oleh peminat bola sepak dunia.


9 Fakta Gila Sepanjang Euro 2020


9 Fakta Gila Sepanjang Euro 2020


1. Leonardo Bonucci menjadi pemain tertua yang menjaringkan gol dalam sejarah akhir Piala Eropah, berusia 34 tahun dan 71 hari, setelah menjaringkan gol untuk Itali menentang England.

2. Sebelum gol Bonucci, Luke Shaw menjaringkan gol ketika permainan hanya berjalan selama 1 minit 57 saat. Itu adalah gol terpantas di final Piala Eropah.

3. Dalam perlawanan peringkat kumpulan antara Ukraine dan Macedonia Utara dalam Kumpulan C, untuk pertama kalinya dalam sejarah, kedua-dua pasukan mempunyai satu pemain - Ezgjan Alioski dari Macedonia Utara dan Ruslan Malinovsyi dari Ukraine - gagal mengambil penalti.

4. Itu bukan satu-satunya saat yang memalukan. Dalam kekalahan Portugal 2-4 kepada Jerman, Ruben Dias dan Raphael Guerreiro dari Portugal masing-masing menjaringkan gol sendiri, yang belum pernah terjadi sebelumnya dalam sejarah Euro.

5. Euro 2020 menampilkan lebih banyak gol sendiri (11) daripada gabungan edisi sebelumnya (sembilan).

6. Di samping itu, Euro 2020 juga mempunyai perlawanan masa tambahan paling banyak - lapan.

7. Tetapi tidak semua rekod di Piala Eropah tahun ini adalah negatif. Sebagai contoh, Patrik Schick dari Republik Czech menjaringkan gol dalam perlawanan Kumpulan D menentang Scotland dari jarak 49.7 meter, jarak terpanjang dalam sejarah kejohanan.

8. Goran Pandev dari Macedonia Utara menjaringkan gol pertama pasukan kebangsaannya dalam Piala Eropah dalam perlawanan Kumpulan C menentang Austria.

9. Cristiano Ronaldo, 36, sekarang adalah pemegang rekod untuk gol yang dijaringkan di Piala Eropah (14), menjaringkan paling banyak gol di Euro dan gabungan Piala Dunia (21), bermain di edisi terbanyak Euro (lima) dan ditampilkan dalam kebanyakan permainan Eropah Kejuaraan (25).

Sumber: CGTN, Opta, Squawka

Semoga kenangan EURO 2020 akan diingati sampai bila-bila. 

Post a Comment

Jom komen ! :)

Previous Post Next Post